Er politisk reklame på Meta atferdsbasert?

Kjetil Kjernsmo

https://talks.kjernsmo.net/norms/2025/reklame1.html

Mine prosjekter

Hovedprosjekt

  • Gjenvinne styring over teknologiutviklingen gjennom nye samfunnsinstitusjoner som bygger tek med et demokratisk mandat i store Digital Commons-baserte økosystemer
    • Bygge nye sosiale medier for å lage et fungerende offentlig debatt og ta rotta på de gamle

Sideprosjekter

  • Skrive høringssvar
  • Kjøre Blacklight på websidene til offentlig sektor
  • Grave i Metas dokumentasjon for å forstå politisk reklame

Bruker de penger på Meta?

Partienes pengebruk

Noen plagsomme spørsmål

  • Brukes personopplysninger?
  • Er reklamen i det hele tatt lovlig?
  • Hva har det å si for demokratiets forhold til teknologiselskapenes makt?

IANAL, men...

Dagsavisen kjørte en sak i forbindelse med kommunevalget 2023.

– Her opptrer Facebook ikke i strid med Datatilsynets vedtak. Her baserer de annonsen på informasjon du selv har oppgitt og ikke på informasjon Facebook har samlet om hva du gjør og hva du har utvist interesse for, sier Søndersrød.

Meta har strammet inn

  • Nå må annonsene inn i en Special Ad Category
  • Egen kategori for “samfunnsspørsmål, valg eller politikk” (SIEP)
  • Og der får man ikke eksplisitt målrette mer

Er vi da innafor?

Hvordan målrettes reklamen

  1. Man velger et target audience
  2. Mange måter å gjøre det for ikke-SIEP
  3. Meta lager så en liste over hvilke ads brukeren er i target audience for.
  4. Så skjer det en auksjon
  5. der annonsørens bud ganges med et estimated action rate

Hvordan Facebook bruker maskinlæring

To find the estimated action rate, machine learning models predict a particular person’s likelihood of taking the advertiser’s desired action, [...]. To do this, our models consider that person's behavior on and off Facebook, as well as other factors, such as the content of the ad, the time of day, and interactions between people and ads.

Konkret eksempel

Annonse fra Høyre

Kan SIEP-annonser være unntatt fra auksjonen?

  • Nei
  • At man kun har mulighet til å målrette basert på geografi betyr ikke at det ikke brukes personopplysninger i målrettingen, det er bare at det er Meta og ikke partiene som målretter

Agnotologi

Læren om hvordan noen aktører med overlegg påfører andre ignorans

DSA Artikkel 26

meaningful information directly and easily accessible from the advertisement about the main parameters used to determine the recipient to whom the advertisement is presented and, where applicable, about how to change those parameters.

Digital Services Act, art 26-1 (d)

Det er bare business

  • Value, Rarity, Imitability, Organization.
  • Selskaper trenger et konkurransefortrinn, noe som bare er deres.
  • Ikke kode (for lett å imitere)
  • Kunnskap
  • Som oftest gir det sunn konkurranse
  • Men ikke når systemet bestemmer hvordan samfunnet fungerer